torsdag 15. april 2010

Eigenes kolonihage - god og dårlig byggeskikk


For en liten tid tilbake var klassen på vandring i Eigenes kolonihage i Stavanger. Sol skinte, og temperaturen var herlig!

Oppgaven var å se på byggeskikken, og hvordan byggene passet til hverandre og omgivelsene. Vi skulle finne eksempler på god og dårlig byggeskikk, og jeg må være ærlig å si at jeg ikke liker å legge ut bilder av bygg fra nabobyen som jeg synes har dårlig byggeskikk.

Det hvite huset ovenfor synes jeg har god byggeskikk. Det er idyllisk, og passer til naturen, og de andre husene omkring. Det skiller seg litt ut fordi det er ordentlig og velholdt, men det har også samspill med de andre husene rundt, og skiller seg ikke for mye ut. Huset er det første vi ser når vi kommer inn i kolonihagen, og gir et positivt førsteinntrykk. Tre som materiale passer fint i naturlige områder, og som i dette tilfelle en hage.

Her er et annet eksempel på et bygg jeg syntes har god byggeskikk. Fargene på veggene og taket glir inn i naturen. Det er lite og diskre, og ikke stort å pragende. Fasongen og formene er enkle, men dekorative. Jeg liker dette huset godt, på grunn av den litt søte plaseringen.

Dette er det jeg mener er et eksempel på dårlig byggeskikk. Det er lite velstelt, og har en kjedelig form. Fargene liker jeg heller ikke, da det er brukt to ulike farger på vinduskarmene og langs taket. Personlig synes jeg rød, grønn og gul på et hus blir litt "klovnete".

Her ser vi huset til en arkitekt fra tre ulike vinkler. Det skiller seg ut blandt de andre husene, og glir ikke inn miljøet. Likevel må jeg si at jeg liker det. Det står i kontarst til omgivelsene, men det vil ikke automatisk si at det er dårlig byggeskikk. Den brune trefargen er moderne, og naturlig. Husene i kolonihagen kan ikke være mer enn 30 kvadratmeter, og vi ser at det er maks utnyttet i dette huset.

Dette huset ligner på et fortelt til en campingvogn i tre. Fargen er fin, men formen skiller seg ut blant alle de andre husene. Det blir litt for voldsomt. Selv synes jeg ikke det har så veldig bra byggeskikk.

Måtte bare legge ved et bilde av denne skjønne redskapsboden. Dette var absolutt min favoritthage i kolonihagen. Helt nydelig!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar