lørdag 3. april 2010

Museo Nazionale di Villa Guinigi, Lucca


I går var jeg på nasjonalmuseumet her i Lucca. Det var ganske interessant. Særlig populert museum er det nok ikke, for familien min var de eneste besøkende jeg så. Jeg skal ikke si så mye om museumsturen, siden det er vanskelig å forklare uten bilder, og det var forbudt å fotografere. Museumet inneholdt kunstgjennstander fra hele Luccas historie. De eldste gjennstandene var ca. 3000 år. Det er gammelt det. I Lucca på denne tiden ble det laget flotte krukker og tallerker med enkle bårder og dekor, mens i Norge bodde man i huler. Snakk om forskjell! Det var også en samling av rester etter gamle søyler, med flott utsmykking. For min del ble det litt vel mange gamle krukkerester og veggresten, men i slutten kunne man se malerier i rom etter rom fra 1500-1600-tallet. For det meste var dette kirkekunst, og nydelig var det (i alle fall det meste). Fargene var klare, og bildene bra utstilt. Det var lett og se at Jesus som barn ble malt mer og mer realistisk etter hvert som årene gikk. I begynnelsen ble han jo malt som en liten mann. At bildene og de andre gjennstandene var bra utstilt gjorde utstillingen mer variert. Jeg har ikke vært på mange utstillinger som er så fint stilt ut. På bildet under ser man et lite kors i rommet innenfor, dette så det nesten ut som svevde, stillig!


(bildene er funnet på internett)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar