onsdag 23. september 2009

Freia - et lite stykke Norge

”Freias Melkechokolade fortjener å komme i hver Mands Lomme, i hver Kvindes Mund. Den vil simpelthen gjøre tilværelsen lysere for os” 
– Journalist, Folkebladet (1907)



En merkevare er en vare fra en helhetlig samling av produkter. Produktene har ofte tilført et symbol eller en logo. Etter en tid vil kunder bygge opp tillit til merkevaren, og kjenne merket igjen på andre produkter.



Freia sjokoladefabrikk er en tradisjonellrik fabrikk som har holdt til i Rodeløkka i Oslo siden 1889. I 1993 kjøpte Kraft Foods Freia, er det investet i ny teknologi, mer effektive produksjonanlegg og byggningsmasse, som gjør at fabrikken blitt bedre og får mer flyt.

Produksjonen av Freias melkesjokolade startet i 1906, og har siden den gang hatt en helt spesiell plass i sjokolade-Norge.



Fra 1926 har Freia melkesjokolade hatt norsk kyr på sommerbeite på embalasjen. ”Hvorfor?” – tenker man. Grunnen er ganske enkel. Før 1926 hadde nemlig Freia melkesjokolade byttet navn ofte. Blant annet ”Freia Melkechokolade”, ”Norsk Melke-chokolade” og ”Norsk Melk Chokolade”. Grunnen til at navnet fikkk tilført ”norsk” var for at ingen skulle tro at det var improtert sjokolade. Og grunnen til at melkesjokolade ble delt opp, var at det skulle være fokus på melke. Det er faktisk derfor det er illustrert kyr på embalasjen. For å reklamere for melkens betydning på folkehelsen. Så istede for å reklamere for ”Drikk melk” reklamerte Freia for ”Spis melk”.

Her er noen ulike slagord merkevaren Freia har hatt:
-       ”Virker oplivende og bidraget til å bevare sindets munterhet”
-       ”Europas bedste spisechokolade”
-       ”Ingen over – ingen ved siden”
-       ”Hele Norges sjokolade”
-       ”...alle nordmenns felleseie”
-       ”Et lite stykke Norge”


Er Freia et lite stykke Norge? Dette er i alle fall det jeg mener er typisk norsk:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar